ฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (E-Thesis) SNRU

สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
การพัฒนาศักยภาพการทำวิจัยในชั้นเรียนของครู โรงเรียนบ้านอูนดง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2
Development of the Teachers' Potential Development in Doing Classroom Research at Ban Un Dong School under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2
ผู้จัดทำ
วลัยรัตน์ สุวรรณชัยรบ รหัส 55421229317 ระดับ ป.โท ภาคพิเศษ
หลักสูตร
ครุศาสตรมหาบัณฑิต (ค.ม.) สาขาวิชา การบริหารการศึกษา
ปี พ.ศ.
2558
ที่ปรึกษา
ผศ.ดร.ธวัชชัย ไพใหล, ดร.สุรัตน์ ดวงชาทม
บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหาการทำวิจัยในชั้นเรียน 2) หาแนวทางในการพัฒนาศักยภาพการทำวิจัยในชั้นเรียนของครู และ3) ติดตามผลจากการพัฒนาศักยภาพการทำวิจัยในชั้นเรียนของครู โรงเรียนบ้านอูนดง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2 ผู้ร่วมวิจัยได้แก่ ครูจำนวน  17  คน ปีการศึกษา 2556 โดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการ 4 ขั้นตอน ประกอบด้วยขั้นการวางแผน (Planning) ขั้นการปฏิบัติการ (Action) ขั้นการสังเกตการณ์ (Observation) และ ขั้นการสะท้อนกลับ (Reflection) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่  แบบสอบถาม  แบบทดสอบ  แบบสังเกต  แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง  แบบนิเทศภายใน  แบบตรวจผลงาน  ค่าสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย  ร้อยละ  ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 

ผลการวิจัยพบว่า 

1. สภาพและปัญหาในการทำวิจัยในชั้นเรียนของโรงเรียนบ้านอูนดง ดังนี้

1.1 สภาพการทำวิจัยในชั้นเรียน พบว่า ครูส่วนใหญ่ยังรายงานการวิจัยในชั้นเรียนไม่เป็นทางการ ไม่เข้าใจขั้นตอนการเขียนรายงานการวิจัยในชั้นเรียน และไม่มีการเผยแพร่ผลงานการวิจัยอย่างกว้างขวาง

1.2 ปัญหาการทำวิจัยในชั้นเรียน พบว่า ครูส่วนใหญ่ยังขาดความรู้ ความเข้าใจและทักษะในการทำวิจัยในชั้นเรียน 

2. แนวทางในการพัฒนาศักยภาพการทำวิจัยในชั้นเรียนของครู โรงเรียนบ้านอูนดง มี 2 แนวทาง คือ การอบรมเชิงปฏิบัติการ และการนิเทศภายใน

3. ผลจากการพัฒนาศักยภาพการทำวิจัยในชั้นเรียนของครู พบว่า ผู้ร่วมวิจัยมีความรู้ความเข้าใจด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนหลังการอบรมสูงกว่าก่อนการอบรม และจากการตรวจผลงานวิจัยในชั้นเรียน สามารถทำรายงานการวิจัยในชั้นเรียนแบบเป็นทางการได้เป็นอย่างดี

Abstract

This study aimed to 1) investigate the states and problems in doing classroom research, 2) explore the needs of the teachers' potentiality in doing classroom research, 3) finding out guidelines of developing the teachers' competence in doing classroom research, and 4) monitor effects of the teachers' competency development in conducting classroom research in Ban Un Dong School under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2. The samples consisted of the researcher and 17 co-researchers in the academic year 2013. The 4-stage action research with planning, action, observation and reflection was employed. Instruments applied included a questionnaire, a form of observation, a form of structured- interview, a form of internal supervision as well as a form of performance check. Mean, percentage and standard deviation were utilized.

Findings were as follows:

1. The states and problems on doing classroom research at Ban Un Dong School were:

1.1 The states of doing classroom research revealed that most teachers also report to the classroom research is not official. Do not understand the process of writing a research report in class. And there is no published research extensively.

1.2 The problems in doing classroom research indicated that most of the teachers encountered a lack of knowledge. understanding and skills in doing classroom research.

2. The needs on the teachers' competence development in doing classroom research of Ban Un Dong School showed that the teachers wanted to attend a development training of doing classroom research to solve the problems systematically as well as to be regarded as their academic works for the promotion to a higher rank.

3. The guidelines of the teachers' potentiality development in doing classroom research included the 2 following means : a workshop and internal supervision.

4. The effects of the teachers competency development in conducting classroom research revealed that the co-researchers gained  a better knowledge and understanding  in doing  classroom research, after the training session, at the highest level than those before the training. In addition, from the check of classroom research done, it was found that the teachers could write the reports on the doing of classroom research formally.

คำสำคัญ
การพัฒนาศักยภาพ, การวิจัยในชั้นเรียน
Keywords
Potential Development, Classroom Research
ไฟล์วิทยานิพนธ์
ลำดับที่ ดาวน์โหลดไฟล์ ขนาดไฟล์
1 หน้าปก 118.67 KB
2 ประกาศคุณูปการ 91.23 KB
3 บทคัดย่อ 134.91 KB
4 สารบัญ 258.52 KB
5 บทที่ 1 215.87 KB
6 บทที่ 2 1,461.77 KB
7 บทที่ 3 340.66 KB
8 บทที่ 4 512.29 KB
9 บทที่ 5 221.62 KB
10 บรรณานุกรม 304.20 KB
11 ภาคผนวก ก 1,353.22 KB
12 ภาคผนวก ข 164.66 KB
13 ภาคผนวก ค 570.02 KB
14 ภาคผนวก ง 422.57 KB
15 ภาคผนวก จ 338.53 KB
16 ภาคผนวก ฉ 1,354.00 KB
17 ประวัติย่อของผู้วิจัย 162.19 KB
วันที่นำเข้าข้อมูล
29 เมษายน 2562 - 09:55:24
View 1769 ครั้ง


^