สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) เปรียบเทียบทักษะการคิดพื้นฐานของเด็กปฐมวัย โดยการจัดประสบการณ์การเรียนรู้แบบไฮสโคปด้วยกิจกรรมเกมการศึกษา ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน และ 2) ศึกษาความพึงพอใจของเด็กปฐมวัยที่มีต่อ
การจัดประสบการณ์การเรียนรู้ที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่าง คือ เด็กปฐมวัยที่กำลังศึกษาอยู่ชั้นอนุบาลปีที่ 2 โรงเรียนวาริชภูมิพิทยาคาร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 18 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดประสบการณ์การเรียนรู้แบบไฮสโคปด้วยกิจกรรมเกมการศึกษา
2) เกมการศึกษาเพื่อพัฒนาทักษะการคิดพื้นฐาน 3) แบบประเมินการวัดทักษะการคิดพื้นฐาน และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจต่อการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ที่พัฒนาขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที (Dependent Samples t-test)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ทักษะการคิดพื้นฐานของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ที่พัฒนาขึ้น หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2. เด็กปฐมวัยมีความพึงพอใจต่อการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ที่พัฒนาขึ้น อยู่ในระดับมาก ( = 2.64, S.D. = 0.48)
The purposes of this research were: 1) to compare basic thinking skills of early childhood based on learning experiences integrating High Scope concept and educational games before and after the intervention, and 2) to examine early childhood’s satisfaction toward the developed learning experiences. The samples, obtained through cluster random sampling, were 18 early-childhood students studying at the kindergarten level 2 in the second semester of 2018 academic year at Waritchaphumpitayakhan School. The research instruments included: 1) lesson plans of learning experiences integrating High Scope concept and educational games,
2) educational games for developing basic thinking skills, 3) an assessment form concerning basic thinking skills, and 4) a survey form of student satisfaction toward the developed learning experiences. The statistics for data analysis included mean, percentage, standard deviation, and Dependent Samples t-test.
The findings were as follows:
1. Basic thinking skills of the early childhood after learning through the developed learning experiences were higher than those of before with significant different at .01 level.
2. The satisfaction of the early childhood toward the developed learning experiences was at a high level ( = 2.64, S.D. = 0.48).
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 6,175.06 KB |