สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาและตรวจสอบประสิทธิภาพของชุดฝึกทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวิถีธรรมแห่งมหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ตามเกณฑ์ประสิทธิภาพ 75/75 2) ศึกษาผลการทดลองใช้ชุดฝึกทักษะที่พัฒนาขึ้น โดยการเปรียบเทียบความรู้และทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐานของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดฝึกทักษะ กับเกณฑ์ที่ตั้งไว้ที่ร้อยละ 75 ของคะแนนเต็ม และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยชุดฝึกทักษะที่พัฒนาขึ้น กลุ่มเป้าหมายเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวิถีธรรมแห่งมหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 21 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย ชุดฝึกทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐาน จำนวน 4 ชุด แบบทดสอบความรู้เกี่ยวกับการตีกลองชุดขั้นพื้นฐาน แบบประเมินทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐาน และแบบสอบถามความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยชุดฝึกที่พัฒนาขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ชุดฝึกทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐานที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพเท่ากับ 88.87/84.27 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ที่ 75/75
2. นักเรียนมีความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการตีกลองชุดขั้นพื้นฐานหลังเรียนด้วยชุดฝึกทักษะที่พัฒนาขึ้น โดยรวมเท่ากับร้อยละ 80.17 ซึ่งผ่านเกณฑ์ที่ตั้งไว้ที่ร้อยละ 75 ของคะแนนเต็ม โดยมีจำนวนนักเรียนที่ผ่านเกณฑ์ 15 คน คิดเป็นร้อยละ 71.42
3. นักเรียนมีทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐาน หลังเรียนด้วยชุดฝึกทักษะที่พัฒนาขึ้น โดยรวมเท่ากับร้อยละ 89.00 ซึ่งผ่านเกณฑ์ที่ตั้งไว้ที่ร้อยละ 75 ของคะแนนเต็ม โดยมีจำนวนนักเรียนที่ผ่านเกณฑ์ 19 คน คิดเป็นร้อยละ 90.48
4. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการตีกลองชุดขั้นพื้นฐานที่พัฒนาขึ้น โดยรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.44 , S.D. = 0.33)
The purposes of this research were: 1) to develop and investigate efficiency of the training packages for basic drumming skills on a drum kit for Prathomsuksa 6 students at Vithidham School of Sakon Nakhon Rajabhat University to meet the criteria of 75/75, 2) to examine the experimental results from the implementation of the developed training packages by comparison students’ knowledge concerning basic drumming skills on a drum kit with the set criteria at 75 percent of the full scores, and 3) to explore the student satisfaction toward learning through the developed training packages. The target group consisted of 21 Prathomsuksa 6 students studying in the second semester of 2019 academic year at the Vithidham School of Sakon Nakhon Rajabhat University. The research instruments included four packages of the training packages for basic drumming skills on a drum kit, a knowledge measurement test concerning basic drumming skills on a drum kit, an assessment form on basic drumming skills on a drum kit, and a questionnaire for measuring student satisfaction toward learning through the developed training packages. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, and percentage.
The results of the research were as follows:
1. The developed training packages for basic drumming skills on a drum kit contained their efficiency of 88.87/84.27, which was higher than the set criteria of 75/75.
2. After learning through the developed training packages, the students gained overall knowledge about basic drumming skills on a drum kit for 80.17 percent, which passed the set criteria at 75 percent of the full scores with 15 students passing the criteria accounting for 71.42 percent.
3. After learning through the developed training packages, the students had overall basic drumming skills on a drum kit for 89.00 percent, which passed the set criteria at 75 percent of the full scores, with 19 students passing the criteria accounting for 90.48 percent.
4. Overall student satisfaction toward learning through the training packages for basic drumming skills on a drum kit was at a high level ( = 4.44,S.D. = 0.33).
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 6,042.19 KB |