สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับธรรมาภิบาลและคุณภาพ การให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ 2) เพื่อศึกษาอิทธิพลของธรรมาภิบาลที่มีต่อคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ 3) เพื่อสร้างแนวทางการพัฒนาคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ประชาชนที่มารับบริการที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ ในเดือน กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2563 กลุ่มตัวอย่าง 362 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามและสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย () และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Linear Regression)
ผลการวิจัย พบว่า
1. ธรรมาภิบาลของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ โดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก ( = 3.61) และคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ โดยรวมอยู่ในระดับมาก ( = 3.79)
2. ธรรมาภิบาลมีความสัมพันธ์กับคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ ในภาพรวม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีความสัมพันธ์ในระดับน้อย และมีความสัมพันธ์ทางบวก
3. ผลการวิเคราะห์การถดถอยพหุเพื่อพยากรณ์ปัจจัยที่ส่งผลต่อคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 มีค่าสัมประสิทธิ์พยากรณ์ =.301 อธิบายได้ว่า ธรรมาภิบาลทำนายคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ ได้ร้อยละ 30.10 (Adjusted R2 = .301)
4. แนวทางการพัฒนาธรรมาภิบาลของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ คือ ควรรณรงค์ปลูกจิตสำนึก สร้างค่านิยม ความซื่อสัตย์ สุจริตต่อหน้าที่การงานที่ได้รับมอบหมาย มีความเสียสละ มีความอดทน มีความขยันหมั่นเพียรและมีความเป็นระเบียบวินัยให้กับข้าราชการตลอดจนผู้ปฏิบัติงาน ประชาชนต้องได้รับการบริการที่รวดเร็ว ถูกต้อง โปร่งใส เป็นธรรมตามหลักธรรมมาภิบาล (Good Governance) พื้นฐาน 6 ประการ ได้แก่ หลักนิติธรรม หลักคุณธรรม หลักความโปร่งใส หลักการมีส่วนร่วม หลักความรับผิดชอบ และหลักความคุ้มค่า
5. แนวทางการพัฒนาคุณภาพการให้บริการงานทะเบียนราษฎรของที่ว่าการอำเภอชานุมาน จังหวัดอำนาจเจริญ คือ ควรส่งเสริมบุคลากรได้เข้ารับการอบรม ฝึกประสบการณ์ เพื่อให้มีความชำนาญ เชี่ยวชาญในการบริการงานทะเบียนราษฎรมีทำการวัดและประเมินผลการปฏิบัติงานของบุคลากรเป็นระยะอย่างต่อเนื่อง รวมทั้งการกำกับ ติดตาม ความก้าวหน้า การยอมรับข้อร้องเรียนและความพึงพอใจของประชาชน เพื่อนำผลเหล่านั้นกลับมาดำเนินการแก้ไข ปรับปรุง ขั้นตอนการบริการอย่างเป็นระบบและต่อเนื่อง
The purposes of this research were the following: 1) to study the level of good governance and the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province, 2) to investigate the influences of good governance on the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province, 3) to create guidelines for improving the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province. The samples consisted of 362 people who came to receive services at Chanuman District Office, Amnat Charoen Province in February 2020. The tool used for data collection was a questionnaire and statistics used in data analysis comprised frequency, percentage, mean (), standard deviation (SD), and Multiple Linear Regression Analysis.
The study revealed these results:
1. Good governance and the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province, as a whole, was at the high level ( = 3.61) while its overall service quality of the civil registration section was also at the high level ( = 3.79)
2. Good governance significantly correlated to the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province at .05 statistical level. Although their correlation was positive, it was at the low level.
3. Using Multiple Linear Regression Analysis to find out which factors significantly influenced on the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province at .05 statistical level, it was found that the regression coefficient was .301. This could be explained that good governance could be employed to correctly predict the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province 30% (Adjusted R2 = .301).
4. These guidelines were given for developing good governance of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province. The civil servants there should be inculcated and trained to be the government officers of several qualities i.e. awareness, values, integrity/honesty, sacrifice, patience, diligence, order and discipline. The people should be enabled to quickly, transparently, and legally receive their services. Six fundamental principles of good governance should always be endorsed to perform the functions and duties of the officers at Chanuman District Office, Amnat Charoen Province, namely rule of law, ethic, transparency, participation, accountability, and the value of the money.
5. These guidelines were obtained for developing the service quality of the civil registration section of Chanuman District Office, Amnat Charoen Province. The personnel should be sent to attend the trainings so as to gain experiences, skills and expertise in providing registration services. Assessment, supervision, control, and the progress of the personnel’s performances should be conducted and reported from time to time and consistently. The people’s satisfaction and complaints should be checked, followed up, and brought to be fixed and solved the problems and weakness in order to systematically and continuously improve the service quality.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 7,882.61 KB |