สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาและตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตรฝึกอบรมการเพาะเลี้ยงปลาสวยงาม ตามเกณฑ์ประสิทธิภาพ 75/75 2) เปรียบเทียบความรู้ในการเพาะเลี้ยงปลาสวยงามระหว่างก่อนอบรมและหลังอบรม 3) เปรียบเทียบทักษะการเพาะเลี้ยงปลาสวยงามกับเกณฑ์ร้อยละ 75 และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อหลักสูตรฝึกอบรมการเพาะเลี้ยงปลาสวยงาม การดำเนินการวิจัย แบ่งเป็น 4 ขั้นตอน คือ 1) ศึกษาข้อมูลพื้นฐาน 2) พัฒนาหลักสูตรฝึกอบรม 3) ทดลองใช้หลักสูตรฝึกอบรม และ 4) ประเมินหลักสูตรฝึกอบรม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร ภาคปกติ ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 20 คน ซึ่งได้มาด้วยวิธีเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หลักสูตรฝึกอบรม แบบทดสอบความรู้ในการเพาะเลี้ยงปลาสวยงาม แบบวัดทักษะการเพาะเลี้ยงปลาสวยงาม และแบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตฐานและการทดสอบค่าที ชนิด Dependent Samples t-test และชนิด One sample t-test
ผลการวิจัยพบว่า
1. หลักสูตรฝึกอบรมการเพาะเลี้ยงปลาสวยงามที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 81.25/84.75 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 75/75
2. ความรู้ในการเพาะเลี้ยงปลาสวยงามของนักศึกษาหลังอบรมสูงกว่าก่อนอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ทักษะการเพาะเลี้ยงปลาสวยงามของนักศึกษาที่เข้ารับการอบรมสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด ร้อยละ 75 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. ความพึงพอใจของนักศึกษา ที่มีต่อหลักสูตรฝึกอบรมการเพาะเลี้ยงปลาสวยงาม อยู่ในระดับมากที่สุด (x ̅ = 4.53, S.D. = 0.56)
The purposes of this research were 1) to develop and examine the efficiency of a training course on ornamental fish aquaculture to meet the defined criteria of 75/75, 2) to compare students’ knowledge of ornamental fish aquaculture before and after the intervention, 3) to compare students’ skills performing ornamental fish aquaculture with the 75 percent criterion, and 4) to explore student satisfaction toward the developed training curriculum. The research process comprised four steps: 1) examining the fundamental data, 2) developing the training curriculum, 3) implementing the developed training curriculum, and 4) evaluating the training curriculum. The sample, obtained through purposive sampling, consisted of 20 undergraduate students enrolled in the first semester of the academic year 2021 at Sakon Nakhon Rajabhat University. The research instruments included a training curriculum on ornamental fish aquaculture, a test of knowledge in ornamental fish aquaculture, 3) a skills assessment test in ornamental fish aquaculture, and 4) a satisfaction questionnaire. The statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, Dependent Samples t-test, and One sample t-test.
The findings were as follows:
1. The developed training curriculum achieved the efficiency of 81.25/84.75, which was higher than the set criteria of 75/75.
2. The students’ knowledge of ornamental fish aquaculture after the intervention was higher than that before the intervention at the .01 level of significance.
3. The students' skills performing ornamental fish aquaculture were higher than the defined criterion of 75 percent at the .01 level of significance.
4. The overall student satisfaction with the training curriculum on ornamental fish aquaculture was at the highest level (x ̅ = 4.53, S.D. = 0.56).
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 9,827.00 KB |