สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับทัศนคติต่อการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อและระดับการตัดสินใจเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด 2) เพื่อเปรียบเทียบการตัดสินใจเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด เมื่อจำแนกตามคุณลักษณะส่วนบุคคล 3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของทัศนคติที่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด กลุ่มตัวอย่างสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด จำนวน 282 คน ใช้วิธีการสุ่มแบบชั้นภูมิ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ทัศนคติต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( x=4.18) และการตัดสินใจเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( x=4.30)
2. การตัดสินใจเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด แตกต่างกันตามคุณลักษณะส่วนบุคคล ด้านระดับการศึกษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และไม่แตกต่างกันตามคุณลักษณะส่วนบุคคล ด้านเพศ ด้านอายุ ด้านสถานภาพการสมรส ด้านประสบการณ์การทำงาน และด้านอัตราเงินเดือน
3. ทัศนคติด้านการเปิดรับข่าวสารผ่านสื่อต่าง ๆ (β=.450) มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัด กระทรวง ศึกษาธิการสกลนคร จำกัด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และปัจจัยด้านบุคลิกภาพ (β=.184) มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยสามารถร่วมกันทำนายระดับการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวง ศึกษาธิการสกลนคร จำกัด ได้ร้อยละ 62.60 (R2Adj=.626) ส่วนทัศนคติด้านประสบการณ์ในอดีต ด้านอิทธิพลจากครอบครัวและเพื่อนและด้านเครื่องมือทางการตลาด ไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการด้านสินเชื่อของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ข้าราชการสังกัดกระทรวงศึกษาธิการสกลนคร จำกัด
The purposes of this study included the following: 1) To investigate the level of the members’ attitudes towards the decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., 2) To compare the members’ decisions to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of Government Officials of Educational Ministry, Co., Lid., on the basis of their personal qualities, and 3) To study the influences of the members’ attitudes on their decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd. The samples consisted of 282 members of Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd. They were obtained through stratified random sampling technique. The questionnaire was used as a tool for data collection and statistics employed for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, t –test, One – way ANOVA, and Multiple Regression Analysis.
The study revealed these results:
1. The members’ overall attitudes toward the decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., were at the high level ( x=4.18). Likewise, their decision to use the loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., as a whole, was also at the high level ( x=4.30).
2. Based on the members’ different educational background, the members’ decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., significantly varied at .05 statistical level. In contrast, the members’ decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., did not differ on the basis of their different genders, ages, marital statuses, work experiences, and monthly incomes.
3. Regarding the influences of the members’ attitudes on their decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., it was found that news exposure or allowing themselves to receive the information and messages from various channels (β=.450) significantly influenced on the members’ decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., at .01 statistical level. Meanwhile, the members’ personalities (β=.184) significantly influenced on the decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd., at .05 statistical level. Altogether, they could be used to correctly predict the level of the members’ decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry,Co., Ltd., 62.60% (R2Adj=.626). In contrast, the members’ attitudes towards past experiences, influences from the family, friends and marketing tools did not result in or affect the members’ decision to use loan services from Sakon Nakhon Savings Cooperatives of the Government Officials of Educational Ministry, Co., Ltd.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 4,446.87 KB |