ฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (E-Thesis) SNRU

สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

ชื่อวิทยานิพนธ์
ปัจจัยที่มีผลต่อประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู
Factors Affecting the Performance Effectiveness of the Functions and Authorities of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office
ผู้จัดทำ
ทัศนียา ศิริขันธ์ รหัส 63426423107 ระดับ ปริญญาโท
หลักสูตร
รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต (รป.ม.) สาขาวิชา รัฐประศาสนศาสตร์
ปี พ.ศ.
2566
ที่ปรึกษา
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สัญญาศรณ์ สวัสดิ์ไธสง ประธานที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์ ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ละมัย ร่มเย็น กรรมการที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์
บทคัดย่อ

          การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อ 1) ศึกษาระดับคุณภาพการให้บริการและประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู 2) เปรียบเทียบประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู ตามปัจจัยส่วนบุคคล 3) ศึกษาอิทธิพลของคุณภาพการให้บริการที่มีผลต่อประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ประชาชนผู้มาติดต่อขอรับบริการของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู จำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ

          ผลการวิจัยพบว่า

          1. คุณภาพการให้บริการด้านกฎหมายของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x=4.12) ประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x=3.99)

          2. ประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู แตกต่างกันตามปัจจัยส่วนบุคคลด้านอายุ ระดับการศึกษา และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ยกเว้นปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อาชีพ และประสบการณ์การมาขอรับบริการ

          3. ตัวแปรคุณภาพการให้บริการสามารถร่วมกันพยากรณ์ประสิทธิผลการดำเนินงานตามอำนาจหน้าที่ของสำนักงานอัยการคุ้มครองสิทธิและช่วยเหลือทางกฎหมายและการบังคับคดีจังหวัดหนองบัวลำภู ได้ร้อยละ 82.90 (R2Adj=.829) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยตัวแปรที่มีค่าสัมประสิทธิ์การถดถอยสูงที่สุด ได้แก่ การตอบสนองต่อผู้รับบริการ (β=.603) รองลงมาคือ การรู้จักและเข้าใจผู้รับบริการ (β=.330) ความเป็นรูปธรรมของบริการ (β=.174) ความเชื่อถือไว้วางใจได้ (β=.142) การให้ความมั่นใจแก่ผู้รับบริการ (β=.082) ตามลำดับ

Abstract

          The purposes of this research included the following: 1) To investigate the level of service quality and performance effectiveness of the functions and authorities of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office, 2) To compare the performance effectiveness of the functions and authorities of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office based on personal factors, and 3) To study the influences of the service quality on the performance effectiveness of the functions and authorities of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office. The samples consisted of 400 people who received services from the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office. They were obtained through simple random sampling technique. The questionnaire was used as the tool for data collection and statistics employed for data analysis were frequency, percentage, standard deviation, t – test, One –way ANOVA, and Multiple Regression Analysis.

          The research revealed these results:

          1. The overall quality of legal services provided by the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office was at the high level (x=4.12). Likewise, the effectiveness of the functions and authorities performed by the employees of Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office, as a whole, was also at the high level (x=3.99).

          2. Based on the service recipients’ different ages, educational backgrounds, and monthly incomes, the effectiveness of the functions and authorities performed by the employees of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office differed. However, the service recipients with different genders, careers and periods of experiencing the services did not affect or perceived the effectiveness of the functions and authorities performed by the employees of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office differently.

          3. The services quality variables could be used jointly to correctly predict the performance effectiveness of the functions and authorities of the employees of the Nong Bua Lamphu Civil Rights Protection, Legal Aid, and Legal Execution Provincial Office 82.90% (R2Adj=.829) at .01 statistical level of significance. These variables could be ranked from the highest to the least regression coefficients as the following: responding to the service recipients (β=.603), knowing and understanding the service recipients (β=.330), service concreteness (β=.174), credibility and trust (β=.142), providing reassurance for the service recipients (β=.082), respectively.

คำสำคัญ
ประสิทธิผลการดำเนินงาน คุณภาพการให้บริการ
Keywords
Performance effectiveness, service quality
ไฟล์วิทยานิพนธ์
ลำดับที่ ดาวน์โหลดไฟล์ ขนาดไฟล์
1 fulltext 5,546.09 KB
วันที่นำเข้าข้อมูล
18 กุมภาพันธ์ 2567 - 15:03:24
View 136 ครั้ง


^