สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษาในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 การดำเนินการวิจัยมี 4 ระยะ ประกอบด้วย ระยะที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบด้านทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา ระยะที่ 2 การศึกษาสภาพที่เป็นจริงและสภาพที่ควรจะเป็นของทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เป็นผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 326 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งมีค่าความเที่ยงตรง ระหว่าง 0.80 – 1.00 ค่าอำนาจจำแนกด้านสภาพที่เป็นจริงของทักษะชีวิตนักเรียนประถมศึกษา ระหว่าง 0.27 - 0.94 ค่าความเชื่อมั่น 0.99 ส่วนแบบสอบถามสภาพที่ควรจะเป็นของทักษะชีวิตนักเรียนประถมศึกษา มีค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.45 ถึง 0.88 ค่าความเชื่อมั่น 0.98 ระยะที่ 3 การประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา และระยะที่ 4 การศึกษาแนวทางการพัฒนาทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษาในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 เป็นการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา มี 4 องค์ประกอบ ดังนี้ 1) ด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่น 2) ด้านการตระหนักรู้และเห็นคุณค่าในตนเองและผู้อื่น 3) ด้านการจัดการอารมณ์และความเครียด และ 4) ด้านการคิดวิเคราะห์ ตัดสินใจและแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์
2. สภาพที่เป็นจริงของทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนสภาพที่ควรจะเป็นของทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
3. ความต้องการจำเป็นของทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา โดยภาพรวม PNImodified เท่ากับ 0.39 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านโดยเรียงจากมากไปน้อย ดังนี้ ด้านการคิดวิเคราะห์ ตัดสินใจและแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์ PNImodified เท่ากับ 0.41 ด้านการจัดการอารมณ์และความเครียด PNImodified เท่ากับ 0.40 ด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่น PNImodified เท่ากับ 0.38 และด้านการตระหนักรู้และเห็นคุณค่าในตนเองและผู้อื่น PNImodified เท่ากับ 0.37 ตามลำดับ
4. แนวทางการพัฒนาทักษะชีวิตของนักเรียนประถมศึกษา มีจำนวน 2 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการคิดวิเคราะห์ ตัดสินใจและแก้ไขปัญหาอย่างสร้างสรรค์ และ2) ด้านการจัดการอารมณ์และความเครียด
The purpose of this study was to assess the needs of life skills development of primary level students in schools under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3. The study was divided into four phases. Phase 1 was to identify the components of life skills of primary level students. Phase 2 was to examine the current and desirable states of life skills of primary level students. The samples comprised 326 participants of administrators and teachers under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3, who were selected using multi-stage random sampling. The research tool was a set of 5-rating scale questionnaire, which obtained validity index of both current and desirable states ranged between 0.80-1.00. The part of the current state of life skills of primary level students indicated the discrimination power index ranged between 0.27-0.94 and reliability index at 0.99, whereas the desirable state of life skills of primary level students indicated the discrimination power index ranged between 0.45-0.88 and reliability index at 0.98. Phase 3 was to assess the needs of life skills developments of primary level students. And phase 4 was to develop a guideline to enhance life skills of primary level students under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3 using the interview of five experts as a tool in data collection.
The research revealed that,
1. Life skills of primary level students comprised four components, namely 1) building good relationships with others, 2) awareness and appreciation of oneself and others, 3) emotion and stress management and 4) critical thinking, decision making and creative problem solving.
2. The current state of life skills of primary level students, in overall, was at moderate level, whereas the overall of desirable state was at the highest level.
3. The overall of needs of life skills development of primary level students showed the PNImodified= 0.39. The needs prioritized as: critical thinking, decision making and creative problem solving (PNImodified= 0.41), emotion and stress management (PNImodified= 0.40), building good relationships with others (PNImodified= 0.38) and awareness and appreciation of oneself and others (PNImodified= 0.37), respectively.
4. The guideline of life skills development of primary levle students comprised two components, namely 1) critical thinking, decision making and creative problem solving and 2) emotion and stress management.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | fulltext | 6,174.43 KB |