สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาชุดการเรียนรู้แบบกลวิธีสืบสอบร่วมกับหลักอริยสัจ 4 ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบความรับผิดชอบของนักเรียน 3) เปรียบเทียบความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาของนักเรียน 4) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังเรียน และ
5) เปรียบเทียบความรับผิดชอบ ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน หลังเรียนด้วยชุดการเรียนรู้แบบกลวิธีสืบสอบร่วมกับหลักอริยสัจ 4 กับความฉลาดทางอารมณ์ของนักเรียนกลุ่มสูง กลุ่มปานกลาง และกลุ่มต่ำ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนโพนสวรรค์ราษฎร์พัฒนา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 31 คน ซึ่งได้มาด้วยวิธีการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) ชุดการเรียนรู้แบบกลวิธีสืบสอบร่วมกับหลักอริยสัจ 4 จำนวน 6 หน่วยการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบวัดความรับผิดชอบ 3) แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา 4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ 5) แบบวัดความฉลาดทางอารมณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบค่าที (t–test for Dependent Samples) การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมทางเดียว (One–Way ANOVA) การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมพหุคูณ (One–Way MANCOVA) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมทางเดียว (One–Way ANCOVA)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ชุดการเรียนรู้แบบกลวิธีสืบสอบร่วมกับหลักอริยสัจ 4 ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ E1/E2 เท่ากับ 82.66/85.14 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดไว้
2. ความรับผิดชอบ ของนักเรียนที่เรียนโดยใช้ชุดการเรียนรู้ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา ของนักเรียนที่เรียนโดยใช้ชุดการเรียนรู้ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทีระดับ .05
4. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักเรียนที่เรียนโดยใช้ชุดการเรียนรู้ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
5. ความฉลาดทางอารมณ์ของนักเรียนที่แตกต่างกัน หลังเรียนโดยใช้ชุดการเรียนรู้แบบกลวิธีสืบสอบร่วมกับหลักอริยสัจ 4 มีความรับผิดชอบ ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนักเรียนที่มีระดับความฉลาดทางอารมณ์สูง มีความรับผิดชอบ ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่านักเรียนที่มีระดับความฉลาดทางอารมณ์ปานกลาง และต่ำ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และนักเรียนที่มีระดับความฉลาดทางอารมณ์ปานกลาง มีความรับผิดชอบ ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่านักเรียนที่มีระดับความฉลาดทางอารมณ์ต่ำ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this study included the following: 1) to develop the learning package for Mathayom Suksa 1 students using Inquiry Method and Four Noble Truths to contain the efficiency of 80/80, 2) to compare the students’ responsibilities, 3) to compare the students’ problem solving abilities, 4) to compare the students’ learning achievements gained before and after their treatment, and 5) to compare responsibilities, problem solving abilities, and learning achievements of the students whose emotional intelligences differed (high, moderate, and low) after they had learnt through the learning package for Mathayom Suksa 1 students using Inquiry Method and Four Noble Truths. The subjects were 31 Mathayom Suksa 1 students who were studying in 2017 academic year at Phonsawanrajabhattana School under the jurisdiction of Secondary Educational Service Area 22. They were obtained by cluster random sampling. The instruments were 1) the learning package for Mathayom Suksa 1 students using Inquiry Method and Four Noble Truths, 2) the test to examine the students’ responsibilities, 3) the test to evaluate the students’ problem solving abilities, 4) learning achievement test, and 5) emotional intelligence test. The statistics employed for data analysis consisted of percentage, mean, standard deviation, t-test (Dependent Samples), One-way ANOVA, One-way MANCOVA, and One-way ANCOVA.
The study revealed the following results:
1. The learning package for Mathayom Suksa 1 students using Inquiry Method and Four Noble Truths contained the efficiency of 82.66/85.14 which was higher than the set criteria of 80/80.
2. After learning through the developed learning package, the students’ responsibilities were significantly higher than those of before at .05 statistical level.
3. After learning through the developed learning package, the students’ problem solving abilities were significantly higher than those of before at .05 statistical level.
4. After learning through the developed learning package, the students’ learning achievements were significantly higher than those of before at .05 statistical level.
5. After the students whose emotional intelligences differed had learnt through the learning package for Mathayom Suksa 1 students using Inquiry Method and Four Noble Truths, their responsibilities, problem solving abilities, and learning achievements significantly varied at .05 statistical levels. The students whose emotional intelligences were high significantly had higher responsibilities, problem solving abilities, and learning achievements than those whose emotional intelligences were moderate and low at .05 statistical levels. The students whose emotional intelligences were moderate significantly had higher responsibilities, problem solving abilities, and learning achievements than those whose emotional intelligences were low at .05 statistical levels.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | หน้าปก | 81.64 KB |
2 | ใบรับรองวิทยานิพนธ์ | 45.11 KB |
3 | ประกาศคุณูปการ | 42.63 KB |
4 | บทคัดย่อ | 93.14 KB |
5 | สารบัญ | 171.65 KB |
6 | บทที่ 1 | 300.48 KB |
7 | บทที่ 2 | 1,867.65 KB |
8 | บทที่ 3 | 441.40 KB |
9 | บทที่ 4 | 198.65 KB |
10 | บทที่ 5 | 217.44 KB |
11 | บรรณานุกรม | 319.46 KB |
12 | ภาคผนวก ก | 943.24 KB |
13 | ภาคผนวก ข | 1,290.58 KB |
14 | ภาคผนวก ค | 479.53 KB |
15 | ภาคผนวก ง | 291.88 KB |
16 | ภาคผนวก จ | 357.53 KB |
17 | ประวัติย่อของผู้วิจัย | 88.86 KB |