สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) หาค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ 2) เปรียบเทียบความพึงพอใจ ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ 3) เปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ระหว่างก่อนเรียนและ หลังเรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ 4) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ และ 5) ศึกษาความพึงพอใจ การคิดอย่างมีวิจารณญาณ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังเรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ กับความฉลาดทางอารมณ์สูง ปานกลาง และต่ำ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/3 โรงเรียน ร่มเกล้า ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 38 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการเรียนรู้โดยใช้ ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ 2) แบบสอบถามความพึงพอใจ 3) แบบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณ 4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนีประสิทธิผล สถิติทดสอบค่าที (t–test for dependent samples) การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมพหุคูณทางเดียว (One–way MANCOVA) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมทางเดียว (One-way ANCOVA)
ผลการวิจัยพบว่า
1. การจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบ โยนิโสมนสิการ มีค่าดัชนีประสิทธิผล (E.I.) เท่ากับ 0.65
2. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. การคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
5. ความพึงพอใจ การคิดอย่างมีวิจารณญาณ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักเรียนที่มีความฉลาดทางอารมณ์ต่างกัน เมื่อได้รับการสอนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ผังกราฟิกร่วมกับการคิดแบบโยนิโสมนสิการ มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this study was to: 1) investigate the effectiveness index of learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking, 2) to compare the satisfaction before and after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking, 3) to compare the critical thinking before and after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking, 4) to compare the learning achievements before and after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking 5) to compare the satisfaction, critical thinking and learning achievements after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking with different emotional quotient (high, middle and low). The sample consisted of 38 students of Mathayomsuksa 5 Romklao School in semester 1 of the academic year 2015 by cluster random sampling. The instruments included: 1) the learning management plans using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking, 2) the questionnaires of satisfaction, 3) the test of critical thinking, and 4) the test of learning achievement. The statistics used for analyzing data were mean, standard deviation, Effectiveness Index (E.I.), t – test (dependent samples), One–way MANCOVA, and One–way ANCOVA.
The study unveiled these results:
1. The effectiveness index of the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking was 0.65.
2. The students’ satisfaction after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking was higher than before learning at .05 level of significance.
3. The students’ critical thinking after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking was higher than before learning at the .05 level of significance.
4. The students’ learning achievements after learning through the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking was higher than before learning at the .05 level of significance.
5. The satisfaction, critical thinking and learning achievements of Mathayomsuksa 5 students with different emotional quotient after treated by the learning activities management using the Graphic Organizer in Conjunction With Yonisomanasikan Thinking were statistically different at the .05 level of significance.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | หน้าปก | 84.99 KB |
2 | ประกาศคุณูปการ | 80.03 KB |
3 | บทคัดย่อ | 110.03 KB |
4 | สารบัญ | 128.47 KB |
5 | บทที่ 1 | 324.12 KB |
6 | บทที่ 2 | 1,083.15 KB |
7 | บทที่ 3 | 474.28 KB |
8 | บทที่ 4 | 352.00 KB |
9 | บทที่ 5 | 151.06 KB |
10 | บรรณานุกรม | 337.69 KB |
11 | ภาคผนวก ก | 1,360.88 KB |
12 | ภาคผนวก ข | 508.48 KB |
13 | ภาคผนวก ค | 267.43 KB |
14 | ภาคผนวก ง | 486.47 KB |
15 | ภาคผนวก จ | 209.28 KB |