สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนการสอนกุล่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ให้ได้ประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) ศึกษาทักษะกระบวนการวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 75 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ก่อนเรียนและหลังเรียน ด้วยการจัดการเรียนรู้โดย ใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง และ 4) ศึกษาระดับความพึงพอใจของนักเรียน ต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่าง เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนโคกสีวิทยาสรรค์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 23 ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช กุล่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางเรียน แบบทดสอบวัดผลทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าร้อยละ และ การทดสอบค่าที (t-test) แบบ Dependent Samples
ผลการวิจัย พบว่า
1. แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ มีประสิทธิภาพ เท่ากับ 82.38 สูงกว่าเกณฑ์ 75/75 ที่ตั้งไว้
2. ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ หลังจากที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กุล่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนคิดเป็น ร้อยละ 78.38
3. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน หลังจากที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้ โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง หน่วยการดำรงชีวิตของพืช ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ อยู่ในระดับมาก
The purpose of this study include the following: 1) to develop the instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group for Mathayom Suksa 1 students using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy to contain their efficiency of 75/75, 2) to examine Mathayom Suksa 1 students’ science process skills after they had learnt through the instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy, 3) compare Mathayom Suksa 1 students’ learning achievements gained before and after they had learnt through the instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy, 4) explore Mathayom Suksa 1 students’ satisfaction of the instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy. The subjects were Mathayom Suksa 1 students of Khoksiwittayasan School under the Office of the Secondary Educational Service Area 23. They had been obtained through cluster random sampling. The instruments used included lesson plans constructed by using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy, an achievement test, the test measure the students’ science proves skills, and the questionnaire to assess the students’ satisfaction of the international activities. Statistically, the data were analyzed by mean, standard deviation, percentage, and t – test (Dependent Samples).
The study revealed the following results:
1. The developed instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group for Mathayom Suksa 1 students using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy contained their efficiency of 77.80/82.38 which was higher than the set criteria of 75/75.
2. After the students had learning the developed instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group for Mathayom Suksa 1 students using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy, their science process skills were higher than those of before 78.38 percent.
3. After the students had learnt through the developed instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group for Mathayom Suksa 1 students using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy, their learning achievement was statistically higher than that of before at .05 level of significance.
4. The students’ satisfaction of the instructional activities of the Unit of Plant Living in Science Learning Substance Group using Problem Based Learning and the principles of Sufficiency Economy Philosophy was at the high level.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | หน้าปก | 76.31 KB |
2 | ใบรับรองวิทยานิพนธ์ | 388.50 KB |
3 | ประกาศคุณูปการ | 37.17 KB |
4 | บทคัดย่อ | 105.92 KB |
5 | สารบัญ | 156.63 KB |
6 | บทที่ 1 | 185.00 KB |
7 | บทที่ 2 | 697.27 KB |
8 | บทที่ 3 | 353.48 KB |
9 | บทที่ 4 | 814.01 KB |
10 | บทที่ 5 | 170.17 KB |
11 | บรรณานุกรม | 180.78 KB |
12 | ภาคผนวก ก | 2,651.54 KB |
13 | ภาคผนวก ข | 272.11 KB |
14 | ภาคผนวก ค | 339.82 KB |
15 | ภาคผนวก ง | 679.50 KB |
16 | ภาคผนวก จ | 1,195.07 KB |
17 | ประวัติย่อของผู้วิจัย | 77.22 KB |