สืบค้นเอกสารฉบับเต็ม (Full Text) จากฐานข้อมูลวิทยานิพนธ์ (Thesis Database) ของบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร
การวิจัยครั้งนี้ มีความมุ่งหมาย 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการทำวิจัยในชั้นเรียน 2) เพื่อหาแนวทางพัฒนาศักยภาพครูในการทำวิจัยในชั้นเรียน 3) เพื่อติดตามผลการพัฒนาศักยภาพครูในการทำวิจัยในชั้นเรียนของครูโรงเรียนบ้านติ้วราษฎร์อุทิศ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษามุกดาหาร โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ 4 ขั้นตอน คือ ขั้นการวางแผน (Planning) ขั้นการปฏิบัติการ (Action) ขั้นการสังเกตการณ์ (Observation) ขั้นการสะท้อนกลับ (Reflection) กลุ่มเป้าหมายของการวิจัยในครั้งนี้ คือ ผู้วิจัยและผู้ร่วมวิจัย จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบทดสอบ แบบสังเกต แบบสัมภาษณ์ แบบบันทึกการนิเทศ แบบประเมินเค้าโครงการทำวิจัยในชั้นเรียน และแบบประเมินการเขียนรายงานการทำวิจัยในชั้นเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลโดยแจกแจงข้อค้นพบที่สำคัญและสถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ใช้ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน โดยการนำเสนอการวิจัยในรูปแบบตารางและพรรณนาวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. ด้านสภาพ การทำวิจัยในชั้นเรียนของครู โรงเรียนบ้านติ้วราษฎร์อุทิศ พบว่า ครูส่วนมากไม่ทำวิจัยในชั้นเรียนครูทำวิจัยหน้าเดียวเท่านั้น ครูยังขาดความตระหนักในเรื่องการทำวิจัย การทำวิจัยเป็นเรื่องที่ยุ่งยากทำให้ขาดความมั่นใจ ครูต้องสอนควบชั้นเรียน ทำให้ไม่มีเวลาทำวิจัยในชั้นเรียน ขาดการติดตามประเมินผลอย่างต่อเนื่องด้านปัญหา พบว่า ครูขาดความรู้ ความเข้าใจ ขั้นตอนการทำวิจัยในชั้นเรียน ขาดทักษะในการเขียนรายงานการทำวิจัยในชั้นเรียน และขาดความกระตือรือร้น ขาดแหล่งข้อมูลให้ค้นคว้า ขาดงบประมาณสนับสนุนให้ครูทำการวิจัย และขาดการนิเทศติดตามอย่างต่อเนื่อง
2. แนวทาง การพัฒนาศักยภาพครูในการทำการวิจัยในชั้นเรียน โรงเรียนบ้านติ้วราษฎร์ ในวงรอบที่ 1 ประกอบด้วย 1) การอบรมเชิงปฏิบัติการ 2) การนิเทศภายใน และ ในวงรอบที่ 2 ใช้แนวทางการพัฒนาโดยการนิเทศแบบชี้แนะ (Coaching) ในขั้นตอนการสรุปผล และการเขียนรายงานวิจัยในชั้นเรียน
3. ผลการติดตามการพัฒนาศักยภาพครูในการทำการวิจัยในชั้นเรียน โรงเรียนบ้านติ้วราษฎร์อุทิศ พบว่า ผู้ร่วมวิจัย จำนวน 6 คน มีความรู้ ความเข้าใจ เกี่ยวกับขั้นตอนและกระบวนการทำวิจัยในชั้นเรียน เพิ่มขึ้นในระดับดีมาก ผู้ร่วมวิจัยเกิดทักษะ และมีความมั่นใจ สามารถดำเนินการทำวิจัยในชั้นเรียนได้ถูกต้องตามขั้นตอน และสามารถเขียนรายงานการวิจัยแบบเป็นทางการได้ผ่านเกณฑ์การประเมินในระดับมาก ครูมีผลงานการวิจัยในชั้นเรียนคนละ 1 เรื่อง
The purposes of this research were to 1) investigate the conditions and problems of conducting classroom research, 2) establish the guidelines for developing teachers’ potential in conducting classroom research, and 3) follow up the development of teachers in conducting classroom research at Ban Tio Ratuthit School under the Office of Mukdahan Primary Educational Service Area. The research employed a four stage of planning, action, observation and reflection. The target group comprised the researcher and six co-researchers. The research instruments were a test, an observation form, an interview form, a supervision form, a project assessment form and an assessment form of classroom research report. The analysis of data was done by using content analysis. The statistics used in analyzing collected data were mean, percentage and standard deviation. The data was presented in the form of tables and descriptive analysis.
The findings were as follow:
1. The conditions in conducting classroom research of the teachers at Ban Tio Ratuthit School under the Office of Mukdahan Primary Educational Service Area revealed that most of the teachers conducted limited classroom research and tended to conduct a one-page research. The results also indicated a lack of awareness in conducting research among participating teachers. Teachers also found that conducting research was complicated. Other reasons which hindered the teacher from conducting research were a lack of confidence, insufficient time, heavy workloads, and discontinuous evaluation. The problems showed that teachers encountered a lack of knowledge, understanding in steps of conducting classroom research and skills in writing classroom research reports. In addition, the participating teachers did not show great enthusiasm for conducting classroom research. There were some issues identified in the study, including limited resources, less funding and discontinuity of supervision.
2. The guidelines for developing teachers’ potential in conducting classroom research at Ban Tio Ratuthit School under The Office of Mukdahan Primary Educational Service Area involved: In the first spiral, the means employed were a workshop and an internal supervision. In the second spiral, a coaching supervision was applied when drawing conclusions and writing reports on classroom research.
3. The effects after the teachers’ potential development in conducting classroom research indicated that all six participating teachers gained better knowledge and understanding on the steps and processes of conducting classroom research at a very good level. In addition, the teacher also improved individual skills and gained confidence in conducting classroom research. Consequently, the teachers were able to produce at least one written report on classroom research which met the required assessment at a high level.
ลำดับที่ | ดาวน์โหลดไฟล์ | ขนาดไฟล์ |
1 | หน้าปก | 86.92 KB |
2 | ใบรับรองวิทยานิพนธ์ | 592.00 KB |
3 | ประกาศคุณูปการ | 43.70 KB |
4 | บทคัดย่อ | 81.56 KB |
5 | สารบัญ | 124.97 KB |
6 | บทที่ 1 | 137.20 KB |
7 | บทที่ 2 | 673.22 KB |
8 | บทที่ 3 | 178.03 KB |
9 | บทที่ 4 | 393.70 KB |
10 | บทที่ 5 | 163.69 KB |
11 | บรรณานุกรม | 128.16 KB |
12 | ภาคผนวก ก | 133.24 KB |
13 | ภาคผนวก ข | 71.06 KB |
14 | ภาคผนวก ค | 75.98 KB |
15 | ภาคผนวก ง | 626.25 KB |
16 | ภาคผนวก จ | 134.77 KB |
17 | ภาคผนวก ฉ | 153.92 KB |
18 | ภาคผนวก ช | 557.04 KB |
19 | ประวัติย่อของผู้วิจัย | 52.22 KB |